Trzy godziny dla rodziny
Polacy chętnie skorzystaliby z dodatkowych 3 godzin wolnego czasu w tygodniu. Niemal co czwarty (23%) internauta przeznaczyłby je dla rodziny i dzieci, co szósty (16%) na realizowanie własnych pasji, a co ósmy (12%) na relaks i odpoczynek. Wbrew pozorom nie tak trudno je wygospodarować, bo jak pokazuje badanie, cenne godziny najczęściej tracimy w marketach.
¾ ankietowanych poświęca na to przeszło godzinę tygodniowo, połowa (54%) nawet więcej niż dwie godziny. Częściej niż co trzeci ankietowany (36%) przyznaje, że chciałby mniej czasu tracić na zakupach spożywczych. Badania pokazują, że dodatkowe trzy godziny wolnego czasu w ciągu tygodnia 23% respondentów poświęciłoby w pierwszej kolejności właśnie na rodzinę i dzieci. Jest to najczęściej wskazywana odpowiedź wśród ogółu badanych – zarówno kobiet jak i mężczyzn. Co ciekawe, podczas gdy taką chęć wyraża 21% pań, to wśród panów udział jest nawet większy i wynosi 25%. Badanie wskazuje też, że odsetek respondentów chcących spędzać z rodziną więcej czasu rośnie wraz z wiekiem posiadanych dzieci, dopóki nie ukończą one szkoły podstawowej. Podczas gdy dodatkowe chwile z rodziną chciałoby mieć 30% rodziców dzieci do 2 lat, wśród osób z dziećmi w wieku 3–6 odsetek ten sięga 33%, a w grupie rodziców posiadających dzieci w wieku wczesnoszkolnym 7–12 wynosi już 36%.
Na co jeszcze brakuje nam czasu?
Dla 16% badanych najważniejsze byłoby w dodatkowym czasie wolnym realizowanie własnych pasji, a dla 12% — po prostu relaks. Wyniki badania wskazują przy tym, że im starsze dzieci posiadają ankietowani, tym większą odczuwają oni potrzebę dodatkowego odpoczynku. Podczas gdy odsetek badanych mających dzieci w wieku do 2 lat, którzy chcieliby się w dodatkowym czasie zrelaksować wynosi 9,2% , to wśród rodziców nastolatków w wieku 13–15 lat taką odpowiedź wskazało już 18,2% ankietowanych. Na kolejnych miejscach wśród wszystkich badanych uplasowały się podróże (11%), spotkania z przyjaciółmi (8%), czas dla chłopaka czy dziewczyny (7%) i czytanie książek (7%). Po 5% badanych chciałoby te godziny przeznaczyć na uprawianie sportu, a także na zadbanie o urodę. W pierwszej dziesiątce znalazła się też taka rozrywka jak kino, teatr czy film (2%).
Co pożera nasz czas?
Więcej niż 2 godziny w tygodniu zajmuje oczywiście praca — 80% wskazań, a także rodzina – 74%. Internauci starają się jednak nie zapominać o relaksie – powyżej 2 godzin na odpoczynek przeznacza 2/3 badanych (65%). Ponad połowa (51%) respondentów co najmniej 2 godziny tygodniowo poświęca na realizowanie własnych pasji, 46% dla chłopaka czy dziewczyny, a 45% na spotkania z przyjaciółmi. Badanie pokazuje, że sporym pożeraczem czasu są właśnie duże zakupy spożywcze — bo powyżej 2 godzin co tydzień traci na nie 41% ankietowanych. Na kolejnych miejscach w pierwszej dziesiątce są przyjemności, czyli sport – 37%, czytanie książek – 35% i podróże – 35%. Już poza top 10 są bieżące zakupy spożywcze – ponad 2 godziny tygodniowo poświęca na nie 30% badanych, dalej nauka – 27%, film czy teatr – 26%, a także zakupy niespożywcze – 26%. Ostatnie miejsca zajmują zaś zajęcia związane z dbaniem o urodę – 22% i wyjście do restauracji – 18%.
- Badanie dla e‑supermarketu Frisco.pl zostało przeprowadzone przez SW Research metodą omnibus na reprezentatywnej próbie 849 internautów w Polsce w dniach 4–6 maja 2016 r.