Pisanie rozwija wyobraźnię dzieci i uczy je logicznego myślenia

Pisanie rozwija wyobraźnię dzieci i uczy je logicznego myślenia

by -

Bada­nia pokazu­ją, że w cza­sach tabletów i kom­put­erów trze­ba uczyć dzieci ręcznego pisa­nia. Kaligrafowanie rozwi­ja umiejęt­ność for­mułowa­nia myśli i budowa­nia log­icznych wypowiedzi. Pro­cesy, jakie zachodzą w mózgu pod­czas wykony­wa­nia tej na pozór prostej czyn­noś­ci, to prawdzi­wa burza neu­ronów. Pisanie popraw­ia kon­cen­trację, uczy kreaty­wnoś­ci i jest najlep­szym treningiem pamię­ci.

Bada­nia pokazu­ją, że umiejęt­ność kaligrafowa­nia to niezwyk­le skom­p­likowany pro­ces. Żeby zna­ki pozostaw­ione na papierze zaczęły przy­pom­i­nać ksz­tałt­ną literkę, dziecko musi nie tylko w odpowied­ni sposób chwycić ołówek i wyko­rzys­tać właś­ci­we napię­cie mięśniowe, lecz przede wszys­tkim – użyć par­tii mózgu, które są odpowiedzialne za per­cepcję wzrokową, abstrak­cyjne myśle­nie, zdol­noś­ci moto­ryczne, koor­dy­nację i ori­en­tację przestrzen­ną.

– Bada­nia, które zro­biła dr Karin James z uni­w­er­syte­tu na Flo­ry­dzie pokaza­ły związek pisa­nia ręcznego i kaligrafii z aktywacją różnych obszarów w mózgu. Na pod­staw­ie rezo­nan­su mag­ne­ty­cznego okaza­ło się, że pisanie ręczne akty­wu­je dużo więcej obszarów w mózgu niż pisanie liter na kom­put­er. A co jest najważniejsze akty­wu­je tak zwany ośrodek Bro­ki, który jest odpowiedzial­ny za zdol­noś­ci językowe – mówi agencji infor­ma­cyjnej Newse­ria Lifestyle Mał­gorza­ta Gawry­luk-Dudz­ińs­ka, kierown­ik mar­ketingu firmy BIC Pol­s­ka.

pisanie

Ośrodek Bro­ki odpowia­da przede wszys­tkim za zdol­ność mówienia – łącze­nie głosek w wyrazy i zda­nia oraz za for­mułowanie płyn­nych wypowiedzi. Sta­je się on akty­wny, mimo że w trak­cie pisa­nia dzieci mil­czą. Pisanie na klaw­iaturze znacznie mniej pobudza mózg do pra­cy.

Kaligrafia akty­wu­je w mózgu wiele obszarów, które wpły­wa­ją na rozwój dziec­ka. Jest to między inny­mi pamięć, uwa­ga, kon­cen­trac­ja, ale także pewien sposób orga­ni­za­cji tek­stu i zapamię­ty­wa­nia. Te z kolei obszary wpły­wa­ją potem na wyni­ki szkolne dzieci. Jeżeli dzieci nie nauczą się od początku właś­ci­wie kaligrafować, pisać, te prob­le­my z wiekiem nawarst­wia­ją się i powodu­ją, że dzieci mają prob­le­my z włas­ną oceną, z motywacją do nau­ki – tłu­maczy Mał­gorza­ta Gawry­luk-Dudz­ińs­ka.  Badanie pokazu­ją, że dzieci, które są uczone pisa­nia wypra­cow­ań ręcznie, piszą je szy­b­ciej i lep­iej niż te, które robią to za pomocą klaw­iatu­ry. Ważny jest też wybór odpowied­nich narzędzi do pisa­nia.

– To, co jest ważne przy wyborze takich pro­duk­tów, to przede wszys­tkim wygo­da trzy­ma­nia w dłoni. Pro­duk­ty dla dzieci muszą być dos­tosowane wielkoś­cią do ręki dziec­ka. Ważnym aspek­tem jest też ksz­tał­towanie praw­idłowego uch­wytu do pisa­nia, żeby rącz­ki nie zjeżdżały na dłu­gopisie czy na ołówku na dół. Z kolei to, jak dziecko będzie staw­iało liter­ki, będzie odbi­jało się na tym, czy będzie zmo­ty­wowane i zad­owolone z wyników – doda­je Mał­gorza­ta Gawry­luk-Dudz­ińs­ka.

(źródło: lifestyle.newseria.pl)

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz