Home Kuchnia Zdrowa żywność Jarmuż – z czym to się je?

Jarmuż – z czym to się je?

Wielu o nim słyszało, ale nie wielu widziało, zwłaszcza na polskim stole. Tymczasem jarmuż znajduje się w rankingu 10 najzdrowszych pokarmów na świecie i uznawany jest za króla zieleniny.  Oprócz walorów smakowych posiada liczne właściwości lecznicze. Jakie? Przeczytajcie!

To liściaste zielone warzywo należy do rodziny kapustnych i pochodzi z Azji Mniejszej. Do Europy dotarło około 600 roku p.n.e. za sprawą celtyckich wędrowców. Mimo, że można go znaleźć na rynku przez cały rok, to w sezonie od połowy zimy poprzez początek wiosny – kiedy to ma słodszy smak – jest najbardziej dostępny. Jego potargane liście i włókniste łodygi są zazwyczaj ciemnozielone. Smak mają wyrazisty, pikantny i z lekką nutą goryczy. Jarmuż

Oto 10 korzyści zastosowania jarmużu w diecie:

  1. Jest niskokaloryczny i bogaty w błonnik. Jedna filiżanka jarmużu ma tylko 35 kalorii, 5 gramów błonnika i 0 g tłuszczu.
  2. Jest bogaty w żelazo. Ma go więcej niż wołowina. Żelazo jest niezbędne dla zdrowia, odpowiada za tworzenie hemoglobiny i enzymów transportu tlenu do różnych części ciała, wzrostu komórek, zapewnia prawidłowe czynności wątroby i inne.
  3. Jest bogaty w witaminy K. Dieta bogata w witaminę K może pomóc w ochronie przed różnymi nowotworami. Jest to również ważne dla różnych funkcji fizjologicznych, w tym normalnego zdrowia kości i zapobiegania krzepnięciu krwi. Ponadto może pomóc też osobom cierpiącym na chorobę Alzheimera.
  4. Jest wypełniony silnymi przeciwutleniaczami. Przeciwutleniacze, takie jak karotenoidy, flawonoidy stanowią również ochronę przed różnymi typami raka.
  5. Działa przeciwzapalne. Pomaga walczyć z zapaleniem stawów, astmą i chorobami autoimmunologicznymi.
  6. Stanowi idealne  wsparcie dla układu krążenia. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu.
  7. Jest bogaty w witaminę A. Witamina A jest dobra na wzrok i skórę. Pomaga zapobiegać nowotworom płuc i jamy ustnej.
  8. Jest bogaty w witaminę C. Wzmacnia układ odpornościowy, co zimą ma niebagatelne znaczenie.
  9. Jest bogaty w wapń. Ma więcej wapnia niż mleko. Pomaga to w zapobieganiu utraty masy kostnej, zapobieganiu osteoporozie i utrzymaniu zdrowego metabolizmu.
  10. Jest doskonałym detoksykantem.  Dzięki zawartości włókna i siarki oczyszcza organizm z toksyn i utrzymuje zdrową wątrobę.

Poza zawartością dużej dawki witaminy A, C i K jarmuż zawiera jeszcze witaminę B1, B2, B3, B6 i  E. Ponadto stanowi też cenne źródło manganu, miedzi, potasu, magnezu, fosforu i kwasu foliowego.

Jedna filiżanka jarmużu to zaledwie 35 kalorii.  Ponadto taka porcja stanowi:

  • 15% dziennego zapotrzebowania na wapń oraz witaminę B
  • 40% dziennego zapotrzebowania na magnez
  • 180% dziennego zapotrzebowania na witaminę A
  • 200% dziennego zapotrzebowania na witaminę C
  • 1000% dziennego zapotrzebowania na witaminę K

Jarmuż jest warzywem nietrwałym podatnym na szybkie więdnięcie. Dlatego możemy go przechowywać zaledwie kilka dnia. Najlepiej w chłodnym miejscu w plastikowym worku, po wcześniejszym usunięciu jak największej ilości powietrza. Aby wybrać świeższy jarmuż należy zwracać uwagę na kolor liści (najlepsze są te głęboko zielone) i twardość łodyg. Mniejsze liście będą bardziej miękkie i łagodniejsze w smaku niż te duże.


Porady dotyczące przygotowywania jarmużu
Aby uzyskać jak najwięcej korzyści dla zdrowia stosujemy krótkie gotowanie. Takie gotowanie  nie pozbawia też jarmużu smaku, konsystencji i koloru. Można gotować go przez kilka minut na parze, ale też tradycyjnie zalać wodą i gotować do miękkości, jeść zupełnie surowy lub dusić. Wszystko zależy od naszej inwencji twórczej. Eksperymenty są jak najbardziej wskazane. Przed gotowaniem możemy skropić jarmuż sokiem z cytryny i odstawić na 5 minut. Wzmacnia to jego walory smakowe i stężenie substancji odżywczych.

Szybkie Pomysły serwowania

  • Udusić posiekany jarmuż i jabłka. Przed podaniem skropić octem balsamicznym i posypać posiekanymi orzechami włoskimi
  • Jarmuż porwać na kawałki, skropić oliwą i posypać solą, następnie piec w piekarniku ok 10 minut
  • Do posiekanego jarmużu dodać orzeszki piniowe, ser feta oraz ugotowany makaron, skropić wszystko oliwą

Jarmuż początkowo pełnił rolę ozdobnej rośliny ogrodowej. Najwyższy czas ozdobić nim talerze! A przy okazji doświadczyć wrażeń smakowych i dostarczyć organizmowi sporej dawki  zdrowotnych świadczeń. Spróbujcie!

Obserwuj nas na Facebooku

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz