E‑podręczniki, urządzenia mobilne i komunikowanie się standardem w edukacji

E‑podręczniki, urządzenia mobilne i komunikowanie się standardem w edukacji

by -
Zgodnie z rządowym programem „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego” w 2015 roku uczniowie i nauczyciele powinni mieć dostęp do kompletu 62 podręczników i 2,5 tys. innych materiałów w wersji elektronicznej. Ale to tylko jeden element zmiany technologicznej w polskich szkołach. Dzięki nowoczesnym platformom edukacyjnym możliwe będzie również komunikowanie się online między nauczycielami a rodzicami, ocenianie przez nauczycieli postępów w nauce danego ucznia i tworzenie zindywidualizowanych programów nauczania oraz e‑learning.

Little Girl with a Stack of Books

Niedawne zmi­any w ustaw­ie o sys­temie oświaty zrów­nały podręczni­ki trady­cyjne z podręcznika­mi elek­tron­iczny­mi. W ramach rzą­dowego pro­jek­tu „E‑podręczniki do ksz­tałce­nia ogól­nego” mają pow­stać 62 dar­mowe e‑podręczniki i 2500 uzu­peł­ni­a­ją­cych je zasobów eduka­cyjnych do więk­szoś­ci przed­miotów ogól­nok­sz­tałcą­cych dla wszys­t­kich szkół. Treś­ci z trady­cyjnych podręczników będą więc dostęp­ne na wszys­t­kich urządzeni­ach mobil­nych i kom­put­er­ach.

– Najnowsze pokole­nie, które wchodzi ter­az w swo­je życie szkolne, na co dzień spo­ty­ka się z różnego rodza­ju urządzeni­a­mi mobil­ny­mi, wyko­rzys­tu­jąc je do zabawy. Nowe rozwiąza­nia poz­wolą im korzys­tać z nich w szkole do nau­ki – pod­kreśla w roz­mowie z agencją infor­ma­cyjną Newse­ria Biznes Marek Majew­s­ki, dyrek­tor dzi­ału opro­gramowa­nia w IBM Pol­s­ka.

Do zmieni­a­ją­cych się trendów w edukacji dos­tosowu­ją się zarówno dostaw­cy treś­ci, czyli wydaw­cy i autorzy podręczników, jak i firmy odpowiada­jące za rozwiąza­nia IT. IBM Pol­s­ka we współpra­cy z fir­mą Wydawnict­wa Cyfrowe tworzy plat­for­mę podrecznik.edu.pl w mod­elu chmury obliczeniowej IBM Soft­Lay­er, która ułatwi wydaw­com dys­try­bucję e‑podręczników, a uczniom i nauczy­cielom oparte o nowe tech­nolo­gie formy edukacji.

– Plat­for­ma poz­woli prze­nieść to, co dziś uczniowie mają w trady­cyjnych podręcznikach, żeby mogli korzys­tać ze wszys­t­kich najnowszych możli­woś­ci tech­no­log­icznych – komen­tu­je Marek Majew­s­ki. – Założe­nie jest takie, że zgod­nie z najnowszą ustawą, która zrównu­je podręczni­ki trady­cyjne z podręcznika­mi elek­tron­iczny­mi i z pro­gramem rzą­dowym udostęp­ni­a­nia podręczników dla każdego ucz­nia, te podręczni­ki będą po kolei wprowadzane dla kole­jnych poziomów naucza­nia, łącznie z pop­u­larnym e‑learningiem w szkołach wyższych.

Rozwiązanie łączy treś­ci w chmurze obliczeniowej udostęp­nione na urządzenia mobilne z komu­nikacją w medi­ach społecznoś­ciowych. Istotne innowac­je doty­czą rozwiązań dla nauczy­cieli, którzy będą mogli anal­i­zować tem­po nau­ki i postępów poszczegól­nych uczniów.

– Uzyska­ją w ten sposób dane umożli­wia­jące tworze­nie zindy­wid­u­al­i­zowanych pro­gramów naucza­nia, wyłapy­wanie uczniów utal­en­towanych i poma­ganie tym, którzy radzą sobie sła­biej – mówi Marek Majew­s­ki. – To poz­woli w skali szkoły, gminy, powiatu, a nawet całego rynku eduka­cyjnego oce­ni­ać postępy w naucza­niu i poziom edukacji w Polsce.

Jak pod­kreśla, nowe tech­nolo­gie w edukacji to według prog­nozy IBM „next 5 in 5” jed­na z pię­ciu najważniejszych innowacji, które zmienią nasze życie w najbliższych pię­ciu lat­ach. Przed­staw­iciele kon­cer­nu zapew­ni­a­ją, że w skali glob­al­nej lep­sze narzędzia do oce­ny danego ucz­nia – a co za tym idzie również odpowied­nio dobrane dla niego pro­gramy naucza­nia – poz­wolą popraw­ić statysty­ki, zgod­nie z który­mi dwie trze­cie dorosłej pop­u­lacji na świecie nie ukończyło szkoły na szczeblu śred­nim.

– W wielu kra­jach, zwłaszcza w Stanach Zjed­noc­zonych, testowane i udostęp­ni­ane są podob­ne pro­jek­ty związane z udostęp­ni­an­iem plat­formy eduka­cyjnej, czyli nie tylko e‑podręcznika, lecz także całego sys­te­mu związanego ze stworze­niem indy­wid­u­al­nego toku naucza­nia, śledze­niem, z anal­izą wyników. Na rynku amerykańskim, gdzie tego typu pro­jek­ty IBM udostęp­nia od paru lat, są one na wszys­t­kich poziomach naucza­nia, czyli nie tylko w szkołach pod­sta­wowych i liceach, lecz także na poziomie szkół wyższych – mówi Marek Majew­s­ki.

źródło: biznes.newseria.pl

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz