10 sposobów motywujących dziecko do nauki
Każde dziecko ma naturalną chęć poznawania świata. W okresie przedszkolnym cieszy się, gdy opanuje naukę pisania czy czytania, idąc do szkoły, wszystkie obowiązki traktuje już jak uciążliwy obowiązek, a przecież wcale tak być nie musi. Oto 10 kroków, dzięki którym skutecznie zmotywujesz dziecko do nauki.
1. ZAPEWNIJ WARUNKI
Powinien być wydzielony stały kącik do pracy, by dziecko mogło spokojnie pracować, rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty. Należy zadbać, aby w mieszkaniu panował spokój i cisza.
Czas przeznaczony na naukę nie powinien być zakłócany żądaniami rodziców, czy rodzeństwa do czynienia pewnych posług, głośną muzyką, programem telewizji czy rozmową.
2. USTAL ZASADY
W zależności od sposobu pracy dziecka, wprowadź ustalenia – pamiętaj, aby były adekwatne do jego możliwości. Można je zapisać, tak aby dziecko mogło je sobie przypominać. Przykładowa lista zasad:
- zadania domowe robisz codziennie o tym samym czasie, czyli po obiedzie i odpoczynku,
- w tym samym miejscu, przy swoim biurku, w ciszy i spokoju,
- przed przystąpieniem do wykonywania zadania porządkujesz miejsce pracy i przygotowujesz potrzebne pomoce i przybory,
- najpierw wykonujesz dania trudniejsze a potem pozostałe,
- co 15 min masz 5 min przerwę – na picie, toaletę, gimanstykę.
3. ROZBUDŹ CIEKAWOŚĆ
Ciekawość najlepiej wzbudzają dobrze postawione pytania. Jeśli dziecko z różnych powodów straciło naturalną potrzebę zadawania pytań, trzeba na nowo ją wzbudzić, warto też zwykłe zadania szkolne zamieniać w poszukiwanie odpowiedzi na fascynujące pytania. Zamiast powtarzać z dzieckiem budowę układu oddechowego ryby, warto poszukać wspólnie odpowiedzi na pytanie: „Jak ryby oddychają pod wodą?”. Koncentrując się na położeniu rzek na mapie Polski, poszukać odpowiedzi na pytanie: „Gdzie zaczynają się i kończą poszczególne rzeki?”. Wspólnie ucząc się z dzieckiem, można także poszukiwać informacji o tym: „Skąd się wzięły pory roku?”. Kiedy dziecko w szkole uczy się o wielkich odkryciach geograficznych, dla utrwalenia ich tras można z dzieckiem poszukać informacji w Internecie np. o tym: „Jak długo trwałaby podróż Magellana dookoła świata, gdyby tę trasę chciał pokonać samolotem?”.
4. POZWÓL NA SAMODZIELNOŚĆ
Aktywność dzieci ciągle blokują zakazy rodziców: „Nie wolno rozlewać wody!”, „Nie wolno się brudzić!” lub ostrzeżenia: „Uważaj, bo zepsujesz”. Do swobodnego eksperymentowania dzieci potrzebują odpowiednio przygotowanej, bezpiecznej przestrzeni. Jeśli chcą wykonywać doświadczenia z wodą, dobrze zaproponować im zabawę w łazience, gdzie rozlanie wody nie zniszczy podłogi. Do różnych doświadczeń warto udostępnić dzieciom nietłukące się naczynia, bezpieczne narzędzia, pokazać, jak korzystać z lodówki. Dzięki temu będą swobodnie mogły zaspokajać swoją ciekawość. Dobrze, jeśli rodzice znajdą chwilę na wspólne eksperymenty, można wtedy nauczyć dzieci zaplanowania doświadczenia, stawiania „hipotez badawczych” („Jak myślisz,co się stanie, gdy…?”), dbania o bezpieczeństwo i porządek. Pamiętaj: Dla większości dzieci atrakcyjne jest to, co mogą wykonać samodzielnie. Dzięki temu chętnie uczą i eksperymentują, popełniają błędy, poszukują i znajdują właściwe odpowiedzi.
5. DOSTRZEGAJ MOCNE STRONY, CHWAL
Ważną dla dziecka, a często niedocenianą nagrodą, jest uwaga rodzica, jego pochwała. Jednak chwalić też trzeba umieć. Dobra pochwała powinna się składać z kilku elementów:
- opisu sytuacji, zachowania, pracy dziecka („Widzę ładnie poukładana książki na biurku”, „Widziałam, jak wytrwale rozwiązywałeś te zadania”),
- opisu uczuć rodzica („Cieszę się, że…”, „Jestem dumny z tego, że…”, „Sprawia mi radość…”),
- podsumowania zachowania dziecka, nazwania jego cech, umiejętności („To się nazywa talent plastyczny”, „To prawdziwy porządek”).
Taki sposób wyrażania pochwał pokazuje, iż dorosły naprawdę zwrócił uwagę na działania dziecka, a poza tym sprawia, iż pochwała jest odbierana jako wiarygodna.
6. WSPIERAJ ALE NIE WYRĘCZAJ
Pomagając dziecku w odrabianiu zadań domowych nie należy wyręczać dziecka. W procesie uczenia się ważną rolę odgrywa samokontrola wykonanej pracy. Chodzi w niej o to, aby dziecko samo odkryło swoje błędy i samo je poprawiło. Należy dziecko przyzwyczajać do podejmowania wysiłku, do pokonywania trudności, wtedy uwierzy we własne możliwości, a także uczy się rozwijać swoje uzdolnienia, a przede wszystkim uczy się odpowiedzialności za swoje postępowanie. Kiedy zadaje pytania, nie udzielaj natychmiast gotowych odpowiedzi, pozwól, aby samo poszukało pomysłu, rozwiązania.
7. INTERESUJ SIĘ POSTĘPAMI
Często pytamy dziecko po powrocie do domu: „co dziś dostałeś?”, a powinniśmy zapytać: „czego się dziś nauczyłeś?”. Nie koncentruj się wyłącznie na ocenach, doceń starania i chęci. Bądź w kontakcie ze szkołą, sama obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna, świadczy bowiem o zainteresowaniu.
8. ROZMAWIAJ
Okaż gotowość pomocy. Zadawaj pytania, „jakie masz oczekiwania ode mnie”, „jaka pomoc jest Ci potrzebna”, „na czym polegać ma moja rola we wspólnej nauce”, „od czego chciałbyś zacząć” – tak, aby to dziecko czuło odpowiedzialność za przyswajanie wiedzy, a Ty był był wsparciem w jej pozyskaniu. To jemu ma zależeć na poszerzaniu wiadomości.
9. ZADBAJ O RÓŻNORODNOŚĆ
Umożliwiaj dziecku przebywanie w środowisku aktywnym i różnorodnym — dobrze zorganizowanym, pełnym pomysłów, rozmaitych celów (bliskich i dalekich, łatwiejszych i trudniejszych do osiągnięcia, wymagających indywidualnego zaangażowania lub współpracy z innymi).
10. PRZYZWYCZAJAJ DO WYSIŁKU
Stawiaj przed dzieckiem wyzwania, naucz go pokonywania ewentualnych trudności. Wtedy uwierzy we własne możliwości, a także nauczy się rozwijać swoje uzdolnienia i brać odpowiedzialność za swoje postępowanie
Autorką tekstu jest Anna Resler-Maj, psycholog, ekspert ogólnopolskiej akcji edukacyjnej eduBudzik.